باغ ملی گیاه شناسی ملی تهران؛ یکی از زیباترین جاذبه‌های غرب تهران

باغ گیاه شناسی ملی یکی از بزرگترین باغ‌های گیاه شناسی جهان است که در غرب استان تهران و در منطقه 22 واقع شده است.

هدف اصلی از احداث این باغ ملی، جمع‌آوری و نمایش مجموعه بزرگی از گل‌ها و گیاهان بومی و غیر بومی در داخل گلخانه‌ها یا فضای باز بوده است.

این باغ یکی از مراکز مهم برای انجام تحقیقات در زمینه علوم گیاهی و آشنا کردن عموم مردم با انواع گیاهان به‌شمار می‌آید. در این مطلب با تاریخچه و بخش‌های مختلف این باغ گیاه شناسی آشنا می‌شویم.

باغ گیاه شناسی ملی

مروری بر تاریخچه باغ ملی گیاه شناسی

طرح‌ اولیه برای احداث باغ ملی گیاه شناسی ایران که یکی از بزرگترین باغ‌های گیاه شناسی جهان به شمار می‌رود، در دهه 1330 ارائه شد.

این باغ توسط متخصصان ایرانی و با همکاری برخی از کارشناسان خارجی طراحی و مراحل احداث آن از سال 1348 آغاز شد.

این باغ ملی تحت نظر موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع اداره می‌شود و وسعت آن نزدیک به 145 هکتار است.

یکی از مهمترین اهداف تاسیس این مجموعه محافظت از گونه‌های در معرض انقراض می‌باشد. همچنین از ابتدای زمان احداث، در باغ ملی گیاه‌شناسی با استفاده از روش‌های علمی پیشرفته به شناخت گونه‌های گیاهی مختلف و شیوه پرورش و تکثیر انواع کمیاب و با ارزش گیاهان می‌پرداخته‌اند.

ویژگی‌های اصلی باغ گیاه شناسی ملی تهران

باغ ملی گیاه شناسی یکی از اماکن گردشگری منطقه 22 با شرایط آب‌وهوایی نیمه خشک است که بارندگی سالانه در این منطقه به طور متوسط به 240 میلی‌متر می‌رسد.

در طراحی فضای این باغ از چشم‌اندازهای طبیعی کوه‌های هیمالیا، زاگرس و البرز الهام گرفته شده است. همچنین این باغ بزرگ دارای شش رودخانه، دو آبشار و یک دریاچه است که نقش پررنگی در شکل‌دهی به فضای طبیعی این باغ داشته‌اند.

در مناطق آسیای شرقی، برای ساخت باغ‌های ملی از درختانی با برگ‌های رنگارنگ و گل‌های درختچه‌ها استفاده می‌کنند تا بتوانند زیبایی مناظر طبیعی را افزایش دهند.

باغ گیاه شناسی ملی چیتگر

در باغ گیاه شناسی ایران نیز تلاش شده است تا برای ایجاد زیباترین مناظر ممکن، از همین تکنیک استفاده شود. اکثر پوشش‌های گیاهی این مجموعه در اطراف دریاچه قرار دارند. از گونه‌های موجود در این باغ می‌توان به درختان سوزنی برگ، خزان‌شونده، همیشه سبز و درختچه‌های گل‌دار اشاره کرد.

چرا باید از باغ ملی گیاه شناسی بازدید کنیم؟

بیش از 3000 گونه گل، گیاه، درخت و درختچه مختلف در باغ گیاه شناسی ملی ایران پرورش داده می‌شوند که برخی از آن‌ها بسیار کمیاب و نادر هستند.

این باغ بخش‌های متنوعی دارد که شما را با پوشش گیاهی تمام مناطق ایران و جهان آشنا می‌کند.

شما در باغ گیاه شناسی علاوه‌بر بازدید از گونه‌های مختلف، با روش پرورش و نگهداری هر یک از گونه‌ها آشنا می‌شوید و حتی می‌توانید بعضی از آن‌ها را خریداری کنید.

دسترسی به این مجموعه بسیار ساده است و در صورت نداشتن وسیله نقلیه شخصی، شما می‌توانید از مترو استفاده کنید. اگر ساکن استان تهران یا البرز هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از این باغ شگفت‌انگیز بازدید کنید.

بهترین زمان برای بازدید از باغ ملی گیاه شناسی

بهار فصل شکوفایی طبیعت است و قطعا یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از باغ ملی گیاه‌شناسی به شمار می‌رود. در این فصل می‌توانید از تماشای گونه‌های مختف گیاهی، درختان سرسبز و گل‌های رنگارنگ این مجموعه نهایت لذت را ببرید.

البته بازدید از این باغ گیاه شناسی در فصل پاییز نیز خالی از لطف نیست و جشنواره برگ‌های رنگارنگ درختان می‌توانند شما را شگفت‌زده کنند. پیشنهاد می‌کنیم که حتما در فصل پاییز به این مجموعه سر بزنید و به تماشای زیبایی‌های وصف‌ناشدنی این باغ بپردازید.

یکی از جذابیت‌های اصلی باغ ملی گیاه شناسی برگزاری جشنواره‌ های متنوع در فصل‌های مختلف سال است. به عنوان مثال، می‌توانید در فصل بهار به این باغ بروید و از جشنواره گلاب‌گیری بازدید کنید.

همچنین شما می‌توانید در جشنواره‌های پاییزی که در ماه آبان برگزار می‌شود، شاهد شکوفایی بیش از 600 گونه از گل‌های داوودی این باغ باشید.

بخش‌های مختلف باغ ملی گیاه شناسی

همان‌طور که اشاره کردیم، باغ ملی گیاه شناسی وسعت بسیار زیادی دارد و انواع گونه‌های بومی و غیر بومی سراسر جهان را در خود جای داده است.

کلکسیون‌ های مختلف باغ ملی با هدف انجام تحقیقات و نمایش انواع گونه‌ها به عموم مردم ایجاد شده‌اند.

قسمت کلکسیون‌ها دارای دو بخش اصلی رویشگاه‌های ایرانی و رویشگاه‌های جهان است که هر کدام زیرمجموعه‌های فراوانی دارند. در ادامه به معرفی تعدادی از این رویشگاه‌های شگفت‌انگیز می‌پردازیم.

باغ گیاه شناسی ملی منطقه 22

رویشگاه ناحیه خزر

رویشگاه ناحیه خزر یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های باغ ملی گیاه‌شناسی به شمار می‌آید که از سال 1351 احداث شده است. گیاهان چوبی و علفی منطقه‌های میان‌بند و جلگه‌ای ارتفاعات خزر در این رویشگاه نگهداری می‌شوند. این رویشگاه دارای 64 گونه درختی و 29 گونه گیاهی مختلف است.

رویشگاه جنوب ایران

رویشگاه جنوب ایران در سال 1388 احداث شد که دارای سه بخش مجزا است. در بخش ابتدایی این رویشگاه، درختان انبه به نمایش در می‌آیند.

بخش میانی این رویشگاه نسبت به سایر بخش‌ها ارتفاع بیشتر و نورگیری بهتری دارد. به همین خاطر، از این بخش برای نگهداری از درخت‌هایی مانند کنار، شیشم و نخل استفاده می‌شود.

بخش پایانی این رویشگاه نیز شامل سه باغچه است که از آن‌ها برای نمایش گونه‌های گیاهی مناطق جنوبی ایران، مانند نیلوفر درختی استفاده می‌شود.

رویشگاه اروپا در باغ ملی گیاه شناسی

رویشگاه اروپا در ضلع شمالی رویشگاه خزر واقع شده است که وسعت آن نزدیک به 4 هکتار است.

فعالیت این رویشگاه از سال 1383 آغاز شد و هر ساله بر تعداد و تنوع گونه‌های آن افزوده می‌شود. قطعات چمن‌کاری‌شده، آبنما و تپه‌های پوشیده‌شده از گیاهان دائمی و فصلی در کنار انواع درخت‌ها، از عوامل اصلی زیبایی این رویشگاه به شمار می‌آیند.

رویشگاه زیبای هیمالیا

رویشگاه هیمالیا در قسمت شرقی باغ ملی گیاه شناسی و در زمینی با مساحت 3 هکتار بنا شده است. تپه‌های موجود در این رویشگاه تداعی کننده طبیعت بکر منطقه هیمالیا است. گیاهان خزان‌دار و همیشه سبز از جمله مهم‌ترین گونه‌های گیاهی این رویشگاه هستند.

باغ گیاه شناسی چیتگر

رویشگاه چین و ژاپن باغ ملی گیاه شناسی

سبک به کار رفته برای ساخت باغ در کشورهای شرق آسیا مانند چینی و ژاپن، تاثیر زیادی بر ساخت باغ‌های اروپایی داشته است.

طراحی باغ‌های چینی و ژاپنی عموما به شکل مینیاتوری انجام می‌شود.

هدف اصلی از طراحی این باغ‌ها تقلید از طبیعت و ایجاد یک منظره زیبای طبیعی در مقیاس کوچک است.

رویشگاه چین و ژاپن باغ ملی گیاه شناسی نیز با توجه به همین المان‌ها و در زمینی با مساحت تقریبی 3 هکتار احداث شده است. بیش از 160 گونه درخت در این رویشگاه وجود دارد.

باغ گیاه شناسی ملی

ساعت کاری و قوانین بازدید

باغ ملی گیاه شناسی در تمامی روزهای کاری از ساعت 9 تا 18 بعد از ظهر آماده خوش‌آمد گویی به بازدیدکنندگان است.

همان‌طور که اشاره کردیم، برخی از گونه‌های گیاهی نایاب‌ و در حال انقراض در این مجموعه نگهداری می‌شوند. در نتیجه شما در هنگام بازدید از باغ گیاه شناسی باید از مقررات این مجموعه پیروی کنید.

مهم‌ترین قوانین بازدید از باغ گیاه شناسی عبارتند از:

  • از دست زدن و چیدن گیاهان و گل‌های باغ خودداری کنید
  • به آبشارها و دریاچه باغ نزدیک نشوید
  • فقط در مسیرهای مشخص شده حرکت کنید و به هیچ وجه وارد مناطق چمن‌کاری نشوید
  • از روشن کردن آتش خودداری کنید
  • حتما به راهنمایی مسئولان و کارشناسان باغ ملی گیاه شناسی توجه کنید

 سکونت در مجتمع‌های لوکس و لذت بازدید از باغ ملی گیاه شناسی

منطقه 22 در غرب استان تهران واقع شده و در سال‌های اخیر شاهد رشد چشم‌گیری بوده است. آب‌وهوای مناسب، دوری از آلودگی هوا و وجود اماکن گردشگری جذابی مانند باغ ملی گیاه شناسی، پارک چیتگر و مراکز خرید بزرگ از دلایل اصلی محبوبیت این منطقه هستند.

مجموعه با ملک بهترین ارائه‌دهنده خدمات فروش و پیش فروش واحدهای لوکس و مدرن متجمع‌های مسکونی واقع در این منطقه یعنی چیتگر است.

اگر قصد میخواهید از قیمت آپارتمان در چیتگر یا رهن ملک در این منطقه دیدنی را دارید، می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در مجموعه با ملک مشورت و بهترین گزینه ممکن را برای خرید و سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

مطمئن باشید که در صورت اعتماد به ما، شما اولین نفری خواهید بود که از پیش فروش واحد‌های مسکونی و تجاری مطلع خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *