معرفی پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر یکی از بزرگترین بوستان‌های تهران است که در غرب این استان واقع شده‌ است.

این پارک از دو قسمت غربی و شرقی تشکیل شده و وسعت آن به 875 هکتار می‌رسد. پارک چیتگر یکی از بهترین اماکن تفریحی تهران به شمار می‌رود و به‌خاطر داشتن امکانات متنوع، بسیاری از ساکنان منطقه 22 برای گذراندن اوقات فراغت و لذت بردن از طبیعت به این پارک می‌آیند.

در این مطلب با راه‌های دسترسی، تاریخچه و امکانات متنوع این بوستان آشنا می‌شویم.

پارک جنگلی چیتگر

مروری بر تاریخچه پارک جنگلی چیتگر‌

سازمان مراتع و جنگل‌های ایران در دهه 1340 طرح‌هایی را برای احداث چند بوستان جنگلی در نقاط مختلف تهران ارائه داد که احداث پارک جنگلی چیتگر نیز یکی از همین برنامه‌ها بود.

کلنگ ساخت این بوستان جنگلی در سال 1342 شمسی زده شد و مراحل جنگل‌کاری آن تا پایان سال 1348 ادامه داشت.

یکی از اهداف اصلی احداث این پارک کاهش آلودگی و افزایش اکسیژن شهر تهران بود.

در اوایل دهه 1360 و پس از انقلاب، مدیریت پارک جنگلی چیتگر به یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد شهید واگذار شد.

ناکارآمدی این شرکت در مدیریت این مجموعه باعث شد که در اواخر دهه 1360 مالکیت این بوستان از بنیاد شهید سلب و به سازمان پارک‌ها و فضای سبز استان تهران واگذار شود. اکنون این پارک جنگلی زیبا توسط شهرداری منطقه 22 تهران اداره می‌شود.

پارک جنگلی چیتگر

موقعیت جغرافیایی و شرایط دسترسی به بوستان چیتگر

پارک جنگلی چیتگر یکی از دیدنی‌ترین بوستان‌های استان تهران است که در منطقه 22  و در نزدیکی دریاچه شهدای خلیج فارس یا همان دریاچه چیتگر واقع شده است.

آزاد راه تهران-کرج در ظلع جنوبی این پارک و بزرگراه حکیم و شهید همدانی در ضلع شمالی آن قرار دارند.

این پارک دارای چندین ورودی در ضلع‌های مختلف خود است که عبارتند از:

  • ورودی شماره یک در بلوار کوهک
  • ورودی شماره دو در خروجی اتوبان تهران-کرج
  • ورود‌های سه و چهار واقع در بلوار دستواره
  • ورودی شماره پنج واقع در آزادشهر
  • ورودی مربوط به فاز غربی

برای رفتن به پارک چیتگر می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو استفاده کنید و به‌ راحتی و بدون درگیری با ترافیک سنگین تهران، خود را به این پارک زیبا برسانید.

اگر قصد دارید که از ورودی شماره یک وارد این بوستان شوید، می‌توانید در ایستگاه چیتگر از قطار پیاده شوید و به سمت پارک بروید.

همچنین شما می‌توانید در ایستگاه ایران خودرو هم پیاده شوید. این ایستگاه شما را به بخش غربی پارک جنگلی چیتگر و درب‌های ورودی‌ پنج و هفت می‌رساند.

دسترسی پارک جنگلی چیتگر

پوشش گیاهی پارک جنگلی چیتگر چگونه است؟

پارک چیتگر پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد. نزدیک به 53% از پوشش گیاهی این بوستان در اختیار درختان سوزنی برگ است که 400 هکتار از مساحت آن را در بر گرفته‌اند. باقی پوشش گیاهی بوستان چیتگر را درختان پهن‌برگ تشکیل می‌دهند. درختان اقاقیا، سرو خمره‌ای، افرای سیاه، سرو نقره‌ای و کاج تهران، تنها بخشی از انواع درختان موجود در این پارک به شمار می‌آیند.

 

چه گونه‌های جانوری در بوستان چیتگر زندگی می‌کنند؟

پارک جنگلی چیتگر باغ‌وحش و محیط حفاظت‌شده‌ای دارد که انواع گونه‌های جانوری مانند قوچ‌، خرگوش‌، طاووس و میش در آن زندگی می‌کنند.

همچنین این پارک محل زندگی بسیاری از گونه‌های کمیاب و در حال انقراضی است که با اقلیم مناطق غربی استان تهران سازگار هستند.

از جمله مهم‌ترین این گونه‌های جانوری می‌توان به قوچ لارستان اشاره کرد که کمیاب‌ترین و کوچکترین قوچ وحشی جهان به شمار می‌آید. البته متاسفانه این قوچ‌ها در آستانه انقراض قرار گرفته‌اند.

جذاب‌ترین امکانات پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر با توجه به وسعت زیادی که دارد، توانسته است بسیاری از امکانات تفریحی و رفاهی را در خود جا بدهد.

بیشتر این اماکن تفریحی و ورزشی در بخش شرقی این پارک قرار دارند. در نقطه مقابل، قسمت‌های غربی همچنان پوشش جنگلی خود را حفظ کرده‌اند و بهترین مکان برای لذت بردن از زیبایی‌ و شگفتی‌های طبیعت هستند.

درمانگاه، کتابخانه، سرویس‌های بهداشتی، آتش‌نشانی، پمپ بنزین و انواع رستوران و کافه‌ها، بخش کوچکی از امکانات و خدمات پارک چیتگر به شمار می‌روند.

در ادامه به معرفی جذاب‌ترین اماکن تفریحی و ورزشی این پارک می‌پردازیم.

پیست دوچرخه‌‌سواری

دوچرخه سواری یکی از ورزش‌های مفرح و هیجان‌انگیزی است که شما می‌توانید در اوقات فراغت خود از انجام آن لذت ببرید.

ساکنان منطقه 22 تهران می‌توانند از دوچرخه سواری در دل طبیعت زیبای پارک جنگلی چیتگر لذت ببرند. این پارک دارای سه پیست دوچرخه سواری سرعت، استقامت و کوهستان و پنج غرفه در بخش‌های مختلف برای اجاره کردن دوچرخه است.

یکی از نکات جالب این بوستان جنگلی، داشتن یک پیست اختصاصی دوچرخه سواری برای بانوان است.

بانوان می‌توانند در این پیست بدون هیچ مشکلی با لباس‌های راحت خود مشغول دوچرخه سواری شوند. دو مورد از غرفه‌های اجاره دوچرخه نیز مخصوص همین پیست بانوان است.

پیست دوچرخه سواری پارک چیتگر

باشگاه پینت بال چیتگر

بسیاری از جوانان و نوجوانان کشور که به بازی‌های کامپیوتری در سبک تیراندازی علاقه دارند، می‌توانند برای تجربه این نبردها در دنیای واقعی به سراغ بازی مفرح پینت بال بروند. پارک چیتگر دارای یکی از بهترین باشگاه‌های پینت بال تهران است که در ضلع شرقی این پارک و در نزدیکی پمپ بنزین قرار دارد.

باغ راز هستی پارک جنگلی چیتگر

باغ راز هستی در بخش جنوب غربی دریاچه چیتگر واقع شده است و وسعت آن در حدود 18 هکتار است. قسمت عمده‌ای از پوشش گیاهی این باغ به انواع گیاهان دارویی اختصاص دارد.

البته در کنار این گیاهان دارویی، شما می‌توانید از سایر گونه‌های گیاهی موجود در این باغ مانند گیاهان آبزی و درختان پرتقال، نارنج و زیتون بازدید کنید.

یک باغ وحش کوچک نیز در این مجموعه احداث شده است که محل نگهداری از حیواناتی مانند گوزن، اسب، روباه، آهو و انواع پرندگان است.

در این باغ وحش فضایی تحت عنوان «باغ نوازش» در نظر گرفته شده است که بازدیدکنندگان می‌توانند در این بخش حیوانات را از فاصله نزدیک‌تری ببینند و حتی آن‌ها را نوازش کنند. کافی‌شاپ‌های مختلف و یک کلینیک دامپزشکی از سایر امکانات باغ راز هستی به شمار می‌آیند.

باشگاه‌های سوارکاری پارک جنگلی چیتگر

سوارکاری یکی از جذاب‌ترین ورزش‌های جهان است که علاقه‌مندان خاص خود را دارد. پارک جنگلی چیتگر دارای چندین باشگاه سوارکاری در بخش‌های مختلف خود است که ساکنین منطقه چیتگر می‌توانند از امکانات و خدمات آن‌ها استفاده کنند.

در ادامه برخی از این باشگاه‌های سوارکاری را معرفی می‌کنیم:

  • باشگاه سوارکاری میلاد که در ناحیه غربی پارک قرار دارد
  • باشگاه سوارکاری آریاسب که در نزدیکی ورودی‌های شماره دو و سه پارک واقع شده است
  • باشگاه سوارکاری بام که در خیابان اول فاز غربی احداث شده است

باشگاه دوچرخه سواری پارک چیتگر

پارک بانوان ریحانه

پارک بانوان ریحانه با وسعتی نزدیک به 18 هکتار در بخش شرقی پارک جنگلی چیتگر احداث شده است. معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 22 تهران وظیفه اداره این مجموعه را برعهده دارد. این بوستان دارای چندین مجموعه ورزشی است که عبارتند از:

  • پیست اسکیت
  • سالن بیلیارد
  • سالن بدنسازی بزرگ
  • ایستگاه تندرستی
  • سالن پینگ پنگ
  • پیست دوچرخه سواری
  • سالن ورزشی چند منظوره

از مهم‌ترین امکانات رفاهی این بوستان بزرگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آمفی‌تئاتر
  • زمین چمن
  • آلاچیق‌های مجهز به باربیکیو
  • رختکن‌های مجهز به کمد امانات
  • نمازخانه

خرید ملک در نزدیکی پارک جنگلی چیتگر از طریق مجموعه با ملک

پارک جنگلی چیتگر یکی از بزرگترین بوستان‌های تهران است که مراحل احداث آن در دهه 1340 آغاز و پس از انقلاب، مدیریت این پارک به شهرداری منطقه 22 سپرده شد.

این پارک علاوه‌بر داشتن پوشش گیاهی زیبا و متنوع، محل زندگی تعدادی از گونه‌های جانوری در حال انقراض، مانند قوچ لارستان است.

پیست دوچرخه‌سواری، باشگاه سوارکاری، باغ راز هستی و باشگاه پینت بال از جمله اماکن تفریحی بوستان چیتگر به شمار می‌آیند.

وجود پارک و دریاچه چیتگر و سایر اماکن تفریحی و گردشگری در منطقه 22 باعث شده است که بسیاری از اهالی شهر تهران به فکر خرید ملک در این منطقه باشند.

مجموعه با ملک مرجع اصلی فروش و پیش فروش واحدهای مسکونی و تجاری مدرن در منطقه 22 تهران است که با توجه به نیاز شما، بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری به شما پیشنهاد می‌کند.

اگر قصد خرید، رهن یا اجاره واحدهای مسکونی و زندگی در نزدیکی پارک جنگلی چیتگر را دارید، می‌توانید برای کسب مشاوره، با کارشناسان مجرب ما در مجموعه با ملک تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *